110km Trail Training in 8 dagen

Wat moet je dan.
Op 8 augustus loop ik een Trail in België, Trail Val d’Heure (56km) om precies te zijn.

Ik heb de omgeving de afgelopen week doorkruist en heb de afgelopen 8 dagen ruim 110km gelopen. Daarbij heb ik een hoogteverschil van 1500meter kunnen vinden en heb vooral veel lol gehad.

Nordic Trail
In deze week zijn Wouter en ik de zogenaamde Nordic Trail Route gaan verkennen. De insteek was: “Laten we eens nieuwe paden vinden, met een start (per auto) niet verder dan 6km bij ons vandaag. Simpel gezegd scheelt ons dit 12km bekende route (6 heen en 6 terug). Zo rond 20:30u. bij Kasteel Heeze van start op onze nieuwe trail. Volgens de documentatie gaan we 25km lopen over nieuwe natuur paden. En, het moet gezegd worden, we hebben genoten. We liepen over de mooiste paden, langs prachtige stukken natuur. We doorkruisten letterlijk mooie afwisselende gebieden, met soms wat asfalt, maar niet noemenswaardig. Alles klopte….. …. Tot de zon definitief onderging dan en wij in het donker, rond de 20km, nog zeker 12km verwijderd waren van de geparkeerde auto. Ha ha. Met een improvisatie, enkele shortcuts, door af te wijken van de Nordic paden hebben we de afstand tot de auto tot 8 km weten te beperken. Maar ach, we bekijken alles positief: We hebben een mooie nieuwe Trail gelopen, waarvan slechts 30% in het donker. De afstand klopte niet maar de natuurschoon van de eerste 70% compenseerde dat makkelijk. Kort samengevat. We zijn weer wijzer …en: “Een prachtige ervaring rijker!”

Gulberg
Een ander moment ben ik naar de Gulberg gelopen. Dit is achter bij de Golfbaan, richting Nuenen. Daar heb je een MTB pad op de enige berg (denk kleine HEUVEL), die we hier in de regio hebben. Het pad loopt zig-zaggend naar boven en je hebt op het hoogste punt werkelijk een prachtig uitzicht over de omgeving. Bij mijn eerste klim zaten er 2 MTB-ers bovenaan te kijken. Lachend riep ik: “Kom mannen, nog twee keer”, Waarschijnlijk Toeristen, want ze keken me alleen raar aan. Daarna, met een rot-gang weer omlaag, om inderdaad opnieuw mijn klim te starten. Bijna bij bovenaan schoten de MTB-ers snel weg, om vervolgens uit het zicht te verdwijnen. Ik dacht, “watjes” en herhaalde mijn ronde voor de derde en laatste maal. Ik vervolgde daarna op mijn gemak mijn tocht richting het kanaal route Geldrop. En, oh ja, ik passeerde dezelfde MTB-ers, ze waren gezamenlijk een lekke band aan het plakken. Ook nu was mijn opmerking: “Gelukkig heb ik dat niet met mijn zolen” er weer een die onbegrepen bleef — tenminste dat maak ik op uit de ietwat schreeuwerige geïrriteerde reactie… haha en hop, weer gas erop.. lekker terug naar huis met opnieuw 17km in de benen.

Gisteren
Op dinsdag-avond lekker eens uitlopen over de hei. De bekende routes waarbij verschillende runners elkaar vriendelijk begroeten. Op dinsdag-avond zijn er verschillende lopers van de plaatselijke Geldropse loopvereniging LOGO te vinden op de mooiste plekken langs mijn routes. Wandelaars en groepen die zo zelf wat rondjes lopen op de hei. Heel ontspannen op 10,7km gemiddeld, met zand, grond, gras en bospaden als ondergrond. Op de terugweg rond de 10,5km ver heb ik rustig kunnen kijken hoe een hert tussen de hoge graspollen om zich heen de omgeving observeerde. Waarschijnlijk stond de wind niet van waaruit ik keek, dus mijn zweet-geur, die overigens naar bloemetjes ruikt, alarmeerde het hert niet voor mijn aanwezigheid. Ja, je moet het wel opzoeken om dit soort dingen te kunnen aanschouwen. Het was zo aan het einde van mijn tocht toch weer die onverwachte bevestiging van… ja, wat kan de eenvoud van de natuur toch een prettig gevoel nalaten. En zo, met een glimlach, op het gemak verder gelopen, over het viaduct terug onze wijk in om vervolgens voldaan de schoenen warm weer weg te zetten.

Mijn volgende blog zal het verslag van Trail Val d’Heure in Belgie zijn. Samen met Wouter vertrekken we rond 05:30u. om rond 09:00u. te kunnen starten. Wouter trotseert de 36km en support mij voor het dan nog laatste rondje van 20km. We zullen zien en genieten. Tot de volgende keer.