Trail des Fantomes 2011 – La Roche (België)

Vrijdagmiddag 20 augustus 2011

Tijd om te gaan… we gaan naar La Roche, voor de 50k versie van Trail des Fantomes. Samen met Wouter vertrekken we rond 15:30u. vanuit Geldrop. Op 100 meter van de start heeft Wouter een kamer gereserveerd, heerlijk dichtbij. Wel handig in ons geval, de start is om 7:00u. dus de eerste afdaling brengt ons binnen 1 minuut bij de start van de Trail. Een nadeel zo vroeg in de ochtend is het ontbijt. Weinig hotels hebben zo vroeg al een compleet ontbijt klaar staan voor de gasten. In ons geval hebben we zelf de nodige krentenbollen meegenomen, en onze hostel zorgt voor een thermoskan met verse koffie om 06:00u. Helemaal goed!

Ophalen startnummers

Bij op de markt, bij een cafe “La Taverne” sluiten we aan in de rij voor het ophalen van onze startnummers. Bij aankomst wordt ik verwelkomd door Wim de Doncker, de organisator van deze trail. We kennen elkaar nog van vorig jaar, de eerste editie. “Er zijn meer deelnemers dit jaar” vertelt Wim. Dat vind ik niet vreemd, de mooie trails gaan als een lopend vuurtje, en dat zie je terug in het aantal deelnemers. We nemen de startnummers van Marc en Kai ook mee en zijn klaar voor deelname!
We ploffen neer bij de Pizzeria en bestellen pasta. Later die avond schuiven Marc en Kai aan en we gaan rond 21:00u richting hotel, de rugzakken klaarmaken voor morgen. De lampen gingen om 10:00u. uit, op naar morgen… dachten we. Rond 22:30u. een knallend vuurwerk spektakel in La Roche. Daarna rond 11:00u. klaarwakker opnieuw de nacht in.

De start van Trail des Fantomes 2011

06:00u. even snel douchen en dan naar beneden de thermoskan koffie ophalen. De eerste auto’s met trailers parkeren onder ons raam. Leuk om te zien. Trailer uit de auto, kofferbak open, omkleden, rugzak controleren, rugzak omdoen, alles nalopen, auto op slot en richting start. Een herkenbaar tafereel. Vaak genoeg doe ik hetzelfde bij deelname van trails in de buurt of wanneer de start niet zo vroeg is. Uiteindelijk zijn we toch vrij laat klaar. Om iets voor 7:00u. hobbele we  in een soort eerste sprint naar beneden. Wim is al bezig met de instructies van de trail. We sluiten aan en het aftellen is begonnen. Precies op tijd dus… en ja, bij de eerste meters na de start ontmoet je dan vele trailvrienden. Ik zag Peter, waarmee ik de IceTrail in Val d’Isere heb gelopen. Ik zag Geert, die vroeg vanuit Geldrop hierheen is gekomen, Marc natuurlijk en verderop kwam ik Peter-Jan tegen, die ik al vele malen via Twitter en Facebook had gesproken. We gaan de markt af, brug over en rechts de eerste heuvel op, richting de bossen. We zijn begonnen…..

Onderweg

De eerste kilometers is iedereen een beetje aan het aftasten. Ik ontmoet verschillende jongens die voor het eerst een trail lopen. We praten wat en wisselen ervaringen uit. Het regent en de warmte laat nog even op zich wachten. Op zich niet erg, alleen zijn de paden dan nat en moet je extra goed opletten. Het parcours is op sommige stukken anders dan de eerste editie. 2400 hoogtemeters gaan we passeren… de Ourthe gaan we doorkruisen, we zullen moeten klauteren en klimmen, we zullen op de technische stukken langs de Ourthe vele boomwortels en stenen passeren, en ja… het wordt genieten geblazen.

Tot aan de eerste drankpost gaat het lekker… Geen bijzonderheden dan een beetje regen en sombere wolken. Wie er oog voor heeft kan de meest waanzinnige panorama’s zien. Vele single tracks en bospaden in dit gedeelte. Vlak voor de eerste drankpost schieten Marc en ik links de heuvel op, het parcours van vorig jaar. Fout, halverwege deze klim zien we beneden de drankpost staan. Een kleine omweg voor ons, maar ach, we gaan nieuwe paden krijgen, en daar is niks mis mee. Bij de drankpost kun je kiezen uit genoeg drank en eten. Bijvullen is nog niet nodig. Ik sjouw met 1,5 liter water op mijn rug en het 2 bidonnen van 05 liter bij me. So far so good.

En dan, de Ourthe oversteken. Je loopt letterlijk door het water, om vervolgens nog ruim 35km verder te lopen. Hoe ga je daar als loper mee om. Ik zie lopers op blote voeten, en anderen lopen er zo doorheen. Zelf heb ik dit al vaker gedaan. Mijn Salomon schoenen zijn vrij snel droog en ik krijg ook geen blaren van wat natte kousen, dus, ook nu…. vol gas door het water. Haha, het blijft een aparte sport dat ‘Trailrunning’ en, het zijn toch aparte mensen die ‘Trailrunners’. Ik zeg maar zo… “Omlopen is geen optie!” Met natte schoenen liepen Marc en ik verder, niks aan de hand. Enkele kilometers verder waren de schoenen al weer droog.

Tot de 23km heb ik met Marc gelopen. Wouter ben ik na de start kwijtgeraakt, maar die zie ik zeker bij de finish. De laatste 10km van het parcours worden door de 25km afstand ook gelopen. Nu wilde Marc proberen vanaf de 40km samen met Kai te lopen, dus moest hij versnellen wilde hij zo rond 12:00u. op dat punt zijn. Een pittige opgave, 40km in 5 uur bij de Fantome trail in omgeving La Roche. Ik besluit mijn eigen plan te kiezen en minder snel dezelfde route te lopen. 20 minuten later, een schreeuw vanaf de andere kant van de Ourthe… “He Chris…!!” Het was Marc, aha… daar loopt het vervolg van de route dus… Via de stuwdam ging het naar de overkant. Wat een mooi stukje natuur hier in La Roche en omgeving.

Ok, zo rond de 30km kreeg ik te maken met serieuze warmte. Een hele ommezwaai in vergelijking met het eerste gedeelte van de trail. Het werd nu erg belangrijk om goed te drinken en te blijven eten. Je merkte een groot verschil of je nu in de open vlakte liep of tussen de bossen. Ik was blij met mijn ORS in de rechter bidon. Een beetje extra zout kan geen kwaad in deze warme omstandigheden. De benen voelen goed, geen kramp of andere vervelende dingen. Voor het eerst ga ik wel even hard onderuit. De alg op de stenen in combinatie met de natte wortels van de bomen gaven mijn schoenen onvoldoende grip en daar lag ik dan. Midden in de bramenstruiken. Een trailer glijd niet 2x over dezelfde steen, dus…. ik was gewaarschuwd!

Tot aan de 42km heb ik veel alleen gelopen. Rennen waar je kon en je krachten blijven verdelen. Ik geniet van de omgeving en maak af en toe foto’s. Voor mij een teken dat het ritme goed is en dat de komende 8km geen problemen zullen geven. Ik zie een beekje en geniet van het koude water. Iedere verkoeling is welkom, want op dat moment is het nog steeds erg warm. Dan kom ik bij een afdaling een Nederlandse dame tegen. Ik herkende haar van de inschrijving, een bekende van Marc. Ze had moeite met de afdalingen en wist me te vertellen dat Marc iets verderop met krampverschijnselen liep. Ja, 500 meter trof ik Marc. Die was goed aan het balen. Erge kramp in de benen… We zijn nu 6 uur onderweg en op een paar kilometer van de laatste verzorgingspost. We besluiten samen richting finish te gaan. Door de hitte zag ik vlak voor de verzorgingspost een koele Ourthe stromen. Ik besloot voor het eerst mijn rugzak af te doen, shirt uit te trekken en even onderwater te gaan. Sjesus… wat was dat lekker. Die duik in de Ourthe deed me bijzonder goed… Ik zocht mijn spullen bij elkaar en rende Marc achterna. Bij de verzorgingspost vond ik Marc. Nu nog ongeveer 6km, dat gaan we zeker halen.

Na 2 bekers cola (op dat moment toch al 2 liter cola gedronken) de laatste kilometers. Tot mijn verbazing waren er een paar nieuwe obstakels bedacht. Een korte afdaling aan de rand van de Ourthe, waarbij je moest opletten, anders lag je met je neus in de stroming van de Ourthe! En iets verderop een klauterklim bijna recht omhoog. Even slikken en tussen de grond naar takken zoeken en dan goed smerig verder klimmen en hub verder de heuvel over. De laatste kilometers van de trail hebben we gezellig ontspannen kunnen uitlopen. Bij de laatste afdaling schiet je La Roche binnen. De mensen langs de kant applaudisseren en zijn vriendelijk. En opeens, om de hoek de finish. Iets over 14:00u. zijn we binnen. We hebben weer kunnen genieten van de Trail des Fantomes. Wat een knaller weer…. Bij binnenkomst kun je verschillende dingen eten en drinken. We kregen een T-shirt en werden door Wim verwelkomd. ‘En? Wat vond je van het parcours?’ Nou Wim, het was HELEMAAL GEWELDIG!!!

Na afloop

Kai bleek zeer goed de 25km te hebben gelopen… Geen centje pijn, het was gaaf… Fijn om te horen.. Wat later kwam ook Peter over de streep. Het was warm en ook Peter heeft genoten. Daarna zagen we Wouter met een brede glimlach binnenkomen. Nog even bijgepraat met Peter Jan de een goede trail had gelopen, ook hij was aangenaam verrast door de bijzondere obstakels. Ondertussen hadden we lekker in en bij de Ourthe gezeten en bijgepraat met vele bekenden. Ik heb vele trailers persoonlijk leren kennen. Via het internet hadden we al contact gehad, maar zo bij een trail is persoonlijk contact toch ook leuk. Iedereen ging naar huis met zijn eigen verhaal. Of je nu 25 of 50km had gelopen, Trail des Fantomes laat een bepaalde indruk achter. Het is een bijzondere (zware) trail die je een keer moet hebben gelopen, of net als ik….. hem volgend jaar voor de 3e keer opnieuw gaan lopen…