Trail van de Weerstand – Rotem

Op zaterdag richting Rotem, een training in de vorm van de Trail van de Weerstand. Rudi Stienen en Bernd Vergouwen hadden ons uitgenodigd. Altijd leuk de paden van je trailrunning vrienden verkennen. Wat voor de ene trailrunner gewoon is, kan voor de ander bijzonder zijn. En dat was het in Rotem. Hieronder mijn verhaal.

Een chaotisch begin van mijn dag. De spullen lagen klaar maar ik kon mijn Suunto niet vinden. Overal gezocht, nergens te vinden. Kan ik niet zo goed tegen…. hmmmm, dan maar een keer zonder horloge lopen. Hoe verder ik van huis reed, hoe ontspannender ik werd en het chaotische maakte plaats voor rust. Kan ook eigenlijk niet anders, weinig ruimte achter het stuur om me druk te maken… Een voorspoedige reis richting Rotem, maar…. ik had nog niet echt een gevoel van “Heerlijk knallen door de bossen”. Ik keek om me heen en snapte waarom. Eigenlijk nog geen bossen gezien…. Maar,.. dit veranderde de laatste 3km. Opeens zat ik zowaar tussen de (best wel pittige) groene heuvels. Met een smile draaide ik de laatste bocht naar recht en kwam bij de afgesproken startplek uit. Huh… ja ja, toch even zoeken naar een vrije parkeerplaats. Een grote groep trailrunners stond al klaar en toch was ik ruim op tijd. Haha, dat beloofde een gezellige run te worden…

Rudi Stienen en Berd Vergouwen - Trailrunning NederlandLinks Rudi Stienen en rechts Bernd Vergouwen

Ontvangst door Rudi en Bernd

‘Mannen wat een mooie dag’, dat waren mijn eerste woorden. De heren knikte bevestigend. Een mooie opkomst en we hadden er allemaal zin in. Dit zijn toch hele leuke initiatieven. Met 32 deelnemers voor de 15km en vervolgens nog 17 voor de tweede 15km een prima groep. Ik maakte kennis met de voor mij onbekende deelnemers en begroete de toch wel vele bekende gezichten. Sjaak was weer helemaal uit IJmuiden komen rijden voor deze training. Top Sjaak, toch 5 uur in de auto op zaterdag om 30km te kunnen lopen. Als laatste reed een knalgele JEEP met Mildred, Chantal en Ingrid het parkeerterrein op. We stapten met zijn allen het droge gras op en namen de groepsfoto. Bernd en Rudi vertelden wat we konden verwachten en de groep vertrok van de parkeerplaats de weg over om direct in de natuur te belanden.

De lus met de hoogtemeters

De eerste lus van 15km had veel variatie. Het was mooi, dat sowieso, en de mannen brachten ons over smalle paadjes met aardig wat hoogteverschillen op de mooie plekjes. Later, zo rond de 25km, vertelde Rudi me dat ze bewust de hoogtemeters in de eerste lus hadden gestopt. Goed gekozen want het bleek een zware training, vooral de eerste 15km. De naam Trail van de Weerstand was een logische keus. In een sliert van deelnemers liepen we om, door, in en over de diepe, ondiepe, lange en brede plassen met modder en water. Heuvel op, heuvel af…. Een training waarbij je in de eerste kilometer al warm bent. Voor diegenen die kennismaakten met trailrunning en echte nieuwe trailrunning-ervaring, dat weet ik zeker. Ik kan niet vertellen hoeveel hoogtemeters, ik kon immers mijn horloge vanmorgen niet vinden.

Klim - Trail van de Weerstand - Trailrunning Nederland

Door tijdens deze training achteraan te lopen betrapte ik mezelf regelmatig op een glimlach. Tijdens de eerste lus liep Rudi, voorop en Bernd sloot de rij. Samen met Bernd zagen we de sliert met deelnemers voor ons uit lopen. De zon raakte regelmatig de grond en daar liepen we allemaal doorheen. Een prachtig gezicht als je alle trailrunners die mooie plekken ziet passeren. Ik heb 1x voorop gelopen, dat was het moment waarbij Rudi omkeerde en besloot een andere route te nemen.

De tweede lus

Na 15km kwamen we terug bij de parkeerplaats. Een tafel met drinken, hapjes en winegums stond klaar voor de deelnemers. Top geregeld. We praten nog wat en namen afscheid van de deelnemers die zich voor de 15km hadden aangemeld. Met een groep van 17 vervolgden we onze training in een ander gebied. In deze lus wel wat hoogtemeters maar niet in vergelijking met het eerste stuk. Het stuk langs het water is me in het bijzonder bijgebleven. We liepen links van een riviertje over de bruine bladeren tussen de bomen. Daarna een korte stop, we waren op de helft van de tweede lus. Het tempo lag wat hoger maar in een praat-tempo hebben we ook het laatste stuk heerlijk kunnen lopen.

Trail van de Weerstand - Trailrunning Nederland
Sjaak Vlaspoel

Trail van de Weerstand bleek een natte, zware training met veel diversiteit. Van echte steile klimmen tot enkele vlakke stukken. Brede bospaden werden afgewisseld met single tracks en de samenstelling van de groep was even divers. Bij het terugkomen op de parkeerplaats voelde ik me prima. Niks geforceerd en lekker moe. Toch een aparte sfeer zo na een inspanning. De verhalen kwamen los en Ingrid deelde voor iedereen een Herbalife Recovery Shake uit…. Super! Tot mijn grote verbazing vond ik onderin mijn Raidlight Olmo 12l mijn Suunto terug… Dus toch gelopen met mijn horloge, al zat hij dan onderin het Racevest onder mijn regenjas en niet om mijn pols.. .haha.

Zo om me heen werden verschillende auto’s gestart, de dag was voorbij… jammer. Ok, nog even een dingetje… geen startgeluid vanuit mijn auto…. Accu leeg. Gelukkig kreeg ik hulp van Rudi’s startkabel, Sjaak en een grote bestelbus die aankwam met vriendelijke belgen en een hond om te gaan wandelen. Tja, het leven is net een trail, je weet nooit wat je te wachten staat…

Rudi en Bernd, ontzettend bedankt voor deze mooie trainingsdag. Ik heb genoten en kom graag nog een keer terug.

Tot de volgende keer…

Chris
chris@trail-running.nl

Ga naar de Facebook Pagina van Trailrunning Nederland: Fotoboek Trail van de Weerstand