Dag 4: Trailrunning in Kaprun

Een ontspannen begin van de dag… Geen last van mijn inspanningen van gisteren, mijn lijf voelt prima. Gisteren bij aankomst wilde ik een paar dagen rust houden… nu, zo’n 24 uur later ben ik al de route aan het maken voor morgen… niks geen dagen rust… Het is hier geweldig! In de middag hebben we ‘Zell am See‘ van dichtbij bekeken… Een rustgevende omgeving, voor ons en voor de locale bewoners…
Zwanen Zell am See - Trailrunning

Mijn trail voor morgen

Wanneer ik met een kaart voor mijn neus aan tafel zit ervaar ik een ongemak… Ik kan niet of nauwelijks kiezen. Wat is er veel te kiezen, want, wat zijn er veel uitdagende paden. In mijn planning wil ik zo min mogelijk afhankelijk zijn van anderen of openbaar vervoer, dus ik plan een rondje. Met wat zoeken en inschatten ben ik eindelijk zo ver, voor morgen ben ik er uit. Dit is het geval: Op vrijdag wil mijn oudste dochter (17 jaar) een keer samen met mij gaan trailrunnen… En, of ik een mooi rondje weet te verzinnen… Zucht,… Ik wil haar niet te veel laten klimmen, maar wil haar wel in een mooie omgeving laten lopen. Dus, toch ergens boven in de bergen. Gelukkig bestaat er ook zoiets als een lift omhoog, helemaal tot aan het ‘Alpinecenter‘, op 2445 meter hoogte… Daar kunnen we heel rustig een rondje lopen en wandelen. Op de kaart zie ik een paar rondjes, bijvoorbeeld langs de ‘Gletscher-See‘, weinig hoogte verschillen en een geweldig uitzicht. Op vrijdag schijnt het een mooie dag te worden, dus ik kan niet wachten om de eerste trailrun met mijn dochter op 2400 meter hoogte te doen.

Maar goed, als ik het zo opschrijf klinkt het allemaal geweldig… Wat ik niet weet is hoe het daarboven er echt uitziet… Dus,… ik ga morgen maar eens kijken. Even een goede check of het überhaupt kan…. en anders,… lopen we samen een rondje bovenlangs het dal, ook leuk….

Het plan

Morgenochtend ga ik weer vroeg op pad. Via routes 14 en 7 ga ik eerst naar ‘Niedernsill‘. Dus naar een top van 1.400 hoogte en dan weer afdalen naar 900 meter hoogte. Dan met route 722 naar  de ‘Schanberg Mitteralm‘ op 1672 meter en door naar de ‘Hacklsee‘ op 2360 meter hoogte. Via de 711 richting de ‘Schmiedinger-Scharte‘ op 2716 meter hoogte om vervolgens via de 41a door te lopen naar het ‘Alpinecenter‘ op 2452 meter. Dan ben ik eindelijk op locatie voor mijn check-up…. en,… dan heb ik zo’n beetje de klim hoogtemeters achter de rug. Nu denk ik erover om daar een beetje rond te hangen, een beetje kijken en genieten van het uitzicht. Maar,… als ik nu naar buiten kijk zie ik alleen maar nattigheid. Ik hoop niet dat het morgen dit weer is,… deze tocht alleen in de regen lopen,.. ach, ik zal wel zien.

De afdaling

Vanaf het’ Alpinecenter‘ begin ik via de 719 en de 711 aan mijn afdaling. Eerst via de ‘Krefelder Hutte‘ op 2293 meter en verderop via de ‘Salzburger Hutte‘ op 1867 meter. Dan loop ik via de 29 en de 17a terug naar ‘Kaprun‘. Ik sluit af met een kleine klim via de 11 om bij het appartement te komen. Ik heb weer geen idee hoeveel kilometers en hoogtemeters ik ga lopen… Sowieso wordt het een rustige trail. Hieronder mijn routekaart…

Foto route dag 5 - Trailrunning in Kaprun

Locale informatie

Vandaag heb ik wat mensen aangesproken in Kaprun. Ik heb ze uitgelegd welke route ik wilde gaan lopen en heb in ieder geval de bevestiging gekregen dat het verantwoord is om ook in regenachtig weer te lopen. Ik moet wel zeggen dat al die regen buiten niet echt motiverend werkt. Maar,… morgen is er weer een dag. Ik vind het vreemd dat ik hier nog geen enkele trailrunner heb gezien op de paden.. Best bijzonder, gezien het erg mooie gebied.

Dus, als het weer meezit, morgen vele mooie foto’s… En,… als het echt zo beroerd is buiten, dan stellen we de trail gewoon een dagje uit. Maar,… wat is ‘echt beroerd?’