Dag 10: Trailrunning in Kaprun - Trail-Running.eu

Dag 10: Trailrunning in Kaprun

Veel regen overdag in Kaprun… zoveel dat we naar binnen zijn gegaan om een middagje te gaan klimmen op de ‘Klimmuur’… Wel gaaf om mijn meiden zo omhoog te zien gaan. Zelf bleef ik wijs op de grond…. Daarna reden we op het gemakje weer terug naar Kaprun… Zo rond 17:00u. stopte het met regenen en daar was het moment, het moment waar ik al heel de vakantie naar uitgekeken heb,… ik ging samen met mijn jongste dochter Xanna (9 jaar) en mijn oudste dochter Lotte (17 jaar) een rondje (hard)lopen over de paden… Eerst begon de voorbereiding voor de kleding en materiaal… Mijn oudste dochter Lotte had loopspullen en koos nog een windjack… Mijn jongste dochter Xanna wilde compleet (net als ik) gaan trailrunnen. Dus,… daar stond ze uiteindelijk. In een veel te groot groen regenjack,… racevest met 1 liter water, reepjes en poles, helemaal klaar voor de trail… op het laatst ook nog een Buff om en met veel energie stapte we in de auto om zo ver mogelijk naar boven gereden te worden. Toen de geasfalteerde weg plaatsmaakte voor een weg met stenen en na het passeren van het bord met ‘alleen voor bestemmingsverkeer, zijn we na 500 meter tussen de koeien en paarden uitgestapt. De auto reed terug en wij begonnen aan onze eerste gezamenlijke familie-trail….
Trailrunning in Kaprun - Lotten en Xanna
De vriendelijkheid van de koeien hier in Kaprun werd nog even gecontroleerd en daarna verder het pad omhoog. We wilden nog een paar honderd meter verder omhoog om vervolgens via een single-track omlaag te gaan… ‘Wel even wennen zo met die stokken pap’ vertelde Xanna me…. en Lotte begon met een run zo omhoog de bergen in… Geweldig om te zien… de ontdekkingstocht naar de hobby van pap…. Na 200 meter klimmen bereikten we een mooie bocht vanwaar Kaprun goed te zien was… We keken elkaar aan en besloten vanaf hier een pad omlaag te zoeken….
Trailrunning in Kaprun - Lotten en Xanna 2
Het pad wat we kozen was op zich een mooi pad… zo eentje die door de koeien was gemaakt… We kwamen ergens en nergens… Voorzichtig liepen we over het mos, langs blubberige paadjes omhoog en omlaag en via dorre takken en hoge varens liepen we steeds verder het bos in… De poles van Xanna had ik ondertussen weer vast, want de handen waren nodig hier…
Trailrunning in Kaprun - Lotten en Xanna 3
Na wat sprongetjes kwamen we uit op een piste, een groot veld waar we eindelijk een beetje omlaag konden rennen… Voor mij een totaal nieuwe ervaring en geweldig om te doen… Die meiden,.. aan het trailrunnen… leuk.
Trailrunning in Kaprun - Lotten en Xanna 4
We zagen nu de plek waar we waren uitgestapt en we liepen via de piste zo naar route 35 die ons omlaag zou brengen richting het appartement. Ik merkte dat mijn Lotte harder omlaag wilden, en dat Xanna juist bij ieder bloempje wilde gaan kijken en die had regelmatig meer woorden dan voetstappen tijdens de tocht… Maar, we vonden een mooie middenweg en liepen met zijn drieen langs de mooie paden richting het dal. Het was helder en de wolken begonnen zich weer te groeperen.
Trailrunning in Kaprun - Lotte en Xanna 5
De tocht ging nog een half uur door en na 5km lopen kwamen we het appartement binnen in een geur van pasta… Ik was trots op mijn meiden. We hebben 200 meter geklommen en 500 meter gedaald. Voor Xanna was dit een mooie trail en het was precies genoeg, vertelde ze… Voor Lotte niet, die wil nog meer trails gaan lopen met me… Zo hebben we voor donderdag samen afgesproken de vakantie af te sluiten met een tocht vanaf het ‘Alpine centrum’ bovenin de bergen. We starten op 2800 meter en lopen dan een trail omlaag richting Kaprun…

Hoewel dit de kortste trail is die ik ooit gelopen heb is dit er eentje die ik nooit zal vergeten. (Hard)lopen met mijn meiden over de paden waar ik zo van hou… Beiden snappen waarom ik dit zo graag doe… Ik zie uit naar donderdag en volgens de weersverwachting wordt het een dag met zon… Ik zie me daar bovenin de bergen al lopen met Lotte… rustig aan, dat natuurlijk… Daar waar mogelijk hardlopend en anders als wandelaars… Ik ben aan het afbouwen,… geen zware trainingen meer voor de UTMB. De afsluiter op donderdag wordt mijn laatste trail in Kaprun… en dat is prima.