Dag 9: Trailrunning in Kaprun - Trail-Running.eu

Dag 9: Trailrunning in Kaprun

Vandaag een erg leuke dag… samen met Tanya en Rob (onze buren op vakantie) een kennismaking-trail vanuit ‘Zell am See‘. Beiden zijn sporters, maar actief met racefietsen en MTB-en… Maar,… nadat ik een paar keer in volle trailrunning uitrusting na een trail naast ze ben neergeploft en mijn verhalen heb gedeeld, wilden ze graag een keer trailrunning ervaren.. Rob had zijn loopschoenen niet meegenomen, maar met mijn maat 42 kon hij ook goed overweg. Ik wisselde nog enkele trailspullen uit en de uitrustingen van ons drieën waren compleet voor een goede trailrun. We hebben samen deze dag uitgekozen, samen een deze trail uitgezocht en uiteindelijk vanmorgen samen in de auto richting ‘Zell am See‘ gereden om vandaar uit een leuke ronde te lopen.

Kennismaking met trailrunning

Voor mij was dit een geweldige trail. Al snel werd het me duidelijk dat Rob en Tanya ook liefhebbers van sport en natuur waren. Rob ging als een speer omhoog, Tanya volgde en ik er achteraan…
Zell am See - Trailrunning - 01
Langs vele zig-zag-paden gingen we dwars over pistes en klommen we gestaagd richting de top.. Een top van uiteindelijk 2.000 meter hoogte. Zell am See ligt op 800 meter dus een serieuze klim van 1.200 meter hadden we af te leggen… Het is erg leuk om te zien dat zowel de MTB-er Rob en de wielrenster Tanya erg genoten van deze toch wel extreme tocht… Een keer een halve mararathon een paar jaar geleden was de langste afstand en nu kwamen we na 8km klimmen erachter dat we nog 300 meter van de top verwijderd waren. Uit het niets zouden we weer gaan uitkomen op die uitdaging van jaren geleden,… de halve marathon. Maar, met een positieve instelling komt het altijd goed…
Zellam See - Trailrunning - 03
De natuur aan deze kant van de berg had veel gras en vele bomen en struiken. Ik leerde dat de blauwe struikbessen gewoon te eten zijn. Zo vaak heb ik ze gezien, altijd gedacht dat ze giftig waren. Verder heb ik Tanya en Rob in het tempo van de dag daar waar nodig wat uitleg gegeven waarom ik bepaalde dingen onderweg wel en niet doe…. De hikes die ze zelf regelmatig ondernamen liepen ze met veel zwaarder materiaal, het lichte materiaal die ze nu tijdens het trailrunnen gebruikten beviel ze prima. Eenmaal op de top zaten we over de 10km en zijn we op het terras bij de ‘Smittenhohe‘, met uitzicht op ‘Zell am See‘ Kippesoep met brood gaan eten.

De kleine dingen

Zell am See - Trailrunning - 02
De soep was goed en terwijl de Para-sailers links van de berg afschoven gingen wij naar rechts over de kam richting de afdaling die ons uiteindelijk weer terug bij Zell am See zou brengen. Het lopen ging lekker, de paden waren goed en we konden genieten van verschillende single-tracks die ons zigzaggend lager brachten. Op dit gedeelte vielen er regelmatig stiltes,… mooie stiltes. Ik zag dat zowel Rob als Tanya aan het genieten waren, ze genoten net als ik van de kleinen dingen. De mensen die vriendelijk opzij gingen als wij omlaag kwamen gerend, de paden die gevuld waren met oude wortels van bomen waar we voorzichtig omheen sprongen tijdens de afdaling, de soms afwisselende gladde graspaden en natuurlijk het uitzicht op het meer onderaan de berg.
Zell am See - Trailrunning - 04
Opmerkingen tijdens de lange afdaling als, goh… mijn benen beginnen te tintelen was een teken dat de bovenbenen het zwaar kregen… dan stopten we even, dronken wat en vervolgende het pad. Via de Suunto kon ik makkelijk de resterende hoogtemeters doorgeven waardoor we gedoseerd en uiteindelijk soepel weer terug in de bewoonde wereld terecht kwamen. We waren allemaal opgetogen en trots dat we met zijn drieën deze tocht hadden volbracht. Ruim 20 kilometers en 1.225 D+ en 1.225 D- aan hoogtemeters… Niet slecht voor een eerste trailrun dacht ik zo…. Fijn dat dingen goed uitpakken. Zowel Tanya en Rob zijn enthousiast over trailrunning… Het was een geweldige ervaring en ik had niks teveel gezegd. Een fijne conclusie… Trailrunning rocks…

Ik ben benieuwd hoe het morgenochtend is met de spierpijn bij de buren,… ik denk dat ik ze allebei morgenvroeg maar eens een koffie ga brengen!

Voor nu een sportieve groet vanuit Zell am See en Kaprun….