fbpx

Review: Extreem Lopen (K. MacConnell, D. Horsley)

Bij sommigen begint het avontuur (ultra)trailrunning door het lezen van dit boek. Zelf was ik op zoek naar uitdagingen en daar staat dit boek vol van. Na de aanschaf van dit boek in juli 2009 ben ik gaan trainen voor de UTMB in Chamonix (pagina 16 t/m 27). In augustus 2014 heb ik deze geweldige Ultra Trail van 168 rond het Mont Blanc massief volbracht… Het boek heeft mij gepakt,… ik was verkocht. Het boek is een mooi naslagwerk… Ook nu ben ik aan het kijken naar andere mooi omschreven (ultra)trails… Een mooie verzameling staat weergegeven

NOTE: Ook een boek review delen? Stuur een bericht aan team@www.trail-running.eu

Extreem Lopen

Op internet is veel te vinden over races… tuurlijk, daar kun je veel actuele informatie vinden als je weet waar je moet zoeken. Voor mij is dit boek een heerlijk naslagwerk. De indeling, de illustraties en de informatie zijn goed weergegeven. Het boek omvat natuurlijk niet alle extreme (ultra)trails, maar het is de schrijvers goed gelukt om bij mij destijds een beeld te schetsen dat er meer is achter de marathon afstand. Met een indeling van races per continent schieten er vele bekende evenementen voorbij. De UTMB, Trans Alpine Run, Spartathlon, Marathon des Sables, Comrades Marathon, Le Grand Raid de Reunion, Badwater Ultramarathon, Jungle Marathon, Inca Trail Marathon, Everest Marathon, Kepler Challange, North Pole marathon en nog veel meer. Alle evenementen zijn compleet beschreven.

Het boek telt ongeveer 160 pagina’s en de afgelopen jaren heb ik met het boek anderen uitgelegd wat ik gaaf vind. De sfeer van plaatjes, kaartjes en de teksten zeggen alles.De schrijvers zijn beiden liefhebbers van hardlopen. Kym Mecconnell is al meer dan 20 jaar actief in de wereld van het duurlopen. Op alle continenten heeft hij hardgelopen. Een extreme outdoor liefhebber. Dave Horsley heeft ook op ieder continent een ultraloop volbracht. De heren hebben hun kennis samengevat in Extreem lopen en het boek doet het al jaren goed onder de liefhebbers.

Ik heb het boek van verschillende vrienden gekregen. Met een opmerking: “We zagen dit boek en we moesten direct aan jou denken’. Met een lach haalde ik dan mijn eigen exemplaar uit de kast, waarop ik ze gelijk gaf.
Houd je van een verzamelwerk waar je af en toe ik kan wegdromen. Of ben je benieuwd wat andere (ultra)runners de moeite waard vinden om te verzamelen in een boek… dan is dit altijd een zeer goede suggestie. Het boek is uitgegeven in 2007 en de toen meest bekende races staan erin. De nieuwe grote races ontbreken, maar het beeld over Extreme Lopen is bij mij na de aanschaf van dit boek ontstaan.

Jaren geleden koste dit boek in de 20 Euro… is zie ze nu al verschijnen rond de 10 Euro..

Zeker een aanrader dus…

Door: Chris van Beem