fbpx

Review: Field Guide to Ultra Running (Hal Koerner)

We ontvingen een review over dit boek van Peter van der Aa. Binnen dit boek vond Peter verschillende interessante stukken waar we nog wat van kunnen opsteken.
Bedankt voor het delen van je review Peter.
Team Trailrunning

Hal Koerner’s Field Guide to Ultra Running

Hal Koerner is een gekend en gelouterd ultra runner. Hij heeft onder andere de Western States 100 miles en de Hardrock 100 miles gewonnen, en is goed bevriend met Scott Jurek. Recent heb ik met veel interesse en plezier zijn ‘Field Guide to Ultra Running’ gelezen.

Laat je niet misleiden door de titel, Hal Koerner’s boek is niet alleen nuttig voor de ultrarunners onder ons. Ook voor lopers zoals mezelf, die (nog) niet verder gegaan zijn dan de marathonafstand, maar wel ontzettend houden van lopen in de natuur over afstanden van 25 kilometer en meer, is het een ontzettend boeiend en vooral nuttig boek.

Zoals de titel het al aangeeft, is het boek een gids vol praktische informatie. Hal Koerner verwijst soms wel naar zijn eigen ervaringen, maar doet dit louter als voorbeeld om één van zijn tips of do’s and don’ts te illustreren. Verwacht dus geen verhalend boek zoals ‘Born to Run’ of ‘Eat & Run’.

Wat staat er dan wel in het boek? Koerner begint met een algemeen overzicht: waarom zou je een ultra lopen, wie kan er één lopen, en wat zijn de globale verschillen tussen een marathon en een 50K, een 50K en een 50 mile, en zo verder. Hierin zal je niet direct de praktische tips vinden waarnaar je misschien op zoek bent, maar ze brengen je wel aardig in de stemming, en laten je even stil staan bij de essentie van ultrarunning. En geef toe: het klinkt wel bemoedigend als je leest dat ongeveer iedereen een ultra kan lopen, als hij of zij er maar voldoende voor traint, en er vooral ook verstandig mee omgaat !!!

De volgende hoofdstukken bevatten de informatie die naar mijn mening ook al van toepassing is op wat langere natuurlopen, zeg maar vanaf een kilometer of 20 – 25: training, voeding en drank en materiaal. Techniek bij het dalen en klimmen, aanpassen van voeding en drank aan de omstandigheden , het gebruik van poles en gaiters, het zijn slechts enkele aspecten die aan bod komen. Telkens opnieuw wordt hierbij de theorie, die reeds zeer praktijkgericht is opgesteld door de jarenlange ervaring van de schrijver, vergezeld van voorbeelden uit de praktijk, meestal zaken die voor Koerner goed hebben gewerkt, of net niet. Dat laatste zijn immers vaak de momenten waaruit het meeste geleerd kan worden.

De latere hoofdstukken, over eerste hulp, fysieke problemen of ongemakken die kunnen opduiken, omgaan met de omgeving en de dag van de trail (wedstrijd) zelf zijn soms meer van toepassing op echt lange loopsessie’s (als training of als wedstrijd) of op lopen in andere en meer exotische omgevingen, doch daarom niet minder interessant. Hoe omgaan met hoogteziekte, wat te doen als je oog in oog komt te staan met een wild dier, hoe je jezelf moet laten omringen met een goed team van pacers en mensen die je bevoorraden, het zijn zaken die we hier in de lage landen, en voor kortere trails in het buitenland, normaal niet nodig hebben.

Desalniettemin heb ik ook deze hoofdstukken met veel plezier gelezen, aangezien ze me lekker deden wegdromen naar ultratrails in meer exotische bestemmingen. Ze lijken me ook effectief zeer nuttig voor de ultralopers onder ons, maar of dit effectief ook zo is, moet ik aan hun beoordeling over laten.

Ook is het niet zo dat deze laatste hoofdstukken helemaal geen praktische informatie bevatten voor de meer occasionele lopers onder ons. Blaren, blauwe teennagels, schaafwondjes van de stof van je shirt of short die constant tegen je huid schuurt, verzwikken van een enkel, het zijn allemaal zaken die veel van ons ongetwijfeld al te bekend in de oren klinken. Ook hierin verschaft het boek enkele zeer nuttige tips.

Tot slot bevat het boek ook enkele trainingsschema’s, voor de 50K, de 50M, de 100K en de 100M. Uiteindelijk is het bij deze afstanden vooral een kwestie van veel langzame kilometers maken, maar desondanks lijkt het me toch nuttig om een houvast te hebben in de vorm van een schema.

Al bij al vond ik dit een zeer interessant boek. Het is het soort van naslagwerk dat je vlug even ter hand kan nemen als je wat praktische tips wil over een bepaald aspect van ultrarunning of van trailrunning in het algemeen, maar waar je ook gezellig een avondje mee kan zitten om lekker weg te dromen, en tegelijkertijd praktische informatie mee te vergaren. Minpuntje is dat het boek momenteel enkel in het engels te verkrijgen is (ook als e-book). Het boek leest echter zeer vlot, en het typische ‘vakjargon’ voor trailrunning krijg je snel genoeg onder de knie, en veel van de termen zijn zelfs reed gekend, aangezien wij ze vaak ook in het engels gebruiken.

Zeker en vast een aanrader !!!

Door: Peter van der Aa

Neem contact op