Review: Trail Running from start to Finish (Graeme Hilditch)

We ontvingen een review over dit boek van Lex Muller. Hieronder zijn review.
Bedankt voor het delen van je review Lex.
Team Trailrunning
NOTE: Ook een boek review delen? Stuur een bericht aan team@www.trail-running.eu

Graeme Hilditch’s Trail Running from start to Finish

Als startend trailrunner was ik een jaar geleden op zoek naar een goed boek over die voor mij nieuwe tak van sport. Veel vragen komen op als je start met trailrunnen en je gaat op zoek naar antwoorden. Veel is te vinden op het internet maar het is prettig om een naslagwerk te hebben.

En het boek “Trail Running from start to Finish” geschreven door Graeme Hilditch is precies dat: een compleet naslagwerk dat alle aspecten van trailrunning wel behandeld.
Het is in de Engelse taal geschreven en ik vind het boek met name geschikt voor starters binnen de trailrunsport; naar mijn idee hebben ervaren trailrunners mogelijk minder baat bij dit boek.
Ik heb het boek met plezier en interesse gelezen, ondanks de Engelse taal. Elk hoofdstuk had mijn aandacht, maar waarschijnlijk ook omdat ik hongerig was naar informatie.

De schrijfstijl is prettig om te lezen. Graeme Hilditch wil in 224 bladzijden graag de beginnende trailrunner laten kennismaken met alles dat de trailrunsport in zich heeft en dat is best veel: van kleding tot voeding, van training (in extreme omstandigheden) tot (voorbereiding van) wedstrijden, van het gebruiken van een kompas tot verzorging van blessures. Alles wordt behandeld en naar mijn mening in een logische volgorde. Alles is ook vanuit een praktisch oogpunt beschreven. Geen uitgebreide theorieën maar bruikbare informatie.

Alles start volgens de schrijver met een juiste mindset: hoe stap je over van roadrunning naar trailrunning?, waarom loop je trails?, zorg voor veiligheid als je loopt, duik onder in de trailcommunity, maar bovenal: vergeet tussentijden en eindtijden en vergeet niet te genieten van de prachtige omgeving. Daarna komen de verstandige keuzes voor kleding, schoeisel, waterdragers en andere gear.

Het zorgen voor een goede conditie is natuurlijk belangrijk, maar even belangrijk is een goede core-stability. De schrijver beschrijft best uitgebreid de belangrijke spiergroepen en een aantal goede oefeningen die je kunnen helpen. Het viel mij in positieve zin op hoe uitgebreid de schrijver stilstaat bij (het belang van training en juist gebruik van) spieren, gewrichten en het cardiovasculaire systeem binnen het lijf. Daarbij blijft het gebruik van hartslagmeters ook niet onbesproken.

Tenslotte wil ik de hoofdstukken m.b.t. drank en voeding vermelden. De schrijver besteedt hier ook veel aandacht aan en dat vond ik prettig. Drank en voeding voor, tijdens en na de sport is zeker voor beginnende trailrunners in mijn ogen een belangrijk onderwerp en een beetje kennis van zaken is goed als je kijkt naar de inspaningen die het lijf doorstaat tijdens onze sport.

Al met al een fijn naslagwerk voor beginnende trailrunners. Prettig leesbaar, voorzien van mooie en motiverende foto’s en compleet in informatie. Ik vind het een aanrader!

Het boek is te koop o.a. bij bol.com voor € 19,50.

Door: Lex Muller