fbpx

Onze eerste, serieuze, buitenlandse trail.

En tataaaaah een nieuwe mijlpaal is geslagen!

Dirk en ik hebben onze eerste, serieuze, buitenlandse trail-hoogtemeters in de pootjes! Na het samen lopen van de marathonafstand, die we komend seizoen hopen te behalen, staat er een nieuwe volgend doel op onze bucketlist. Deze trip zou prima passen in de voorbereiding hierop.

Afgelopen maandag was het dan zover. Via een Facebookberichtje van Dorthea, die een route had uitgezet in het Duitse Sauerland en canitrailers met interesse om mee te gaan spontaan uitnodigde, was het balletje gaan rollen. Nu heb ik er ff over na moeten denken…. Onze spannendste klimmerijen strekken zich uit tot de Lemelerberg en heuvelachtige meters tijdens de Natte Neuzen Trails op de Hoge Veluwe. Superleuk, maar daarmee mag ik mezelf geen getrainde klimmert noemen, en wat voor mij geldt is in deze natuurlijk ook voor Dirk van toepassing.

Met in mijn achterhoofd incalculerend dat ik wel eens de zwakke schakel zou kunnen zijn van deze spontane trail, toch moedig geweest en laten weten dat ik dolgraag mee zou gaan! Voor alles moet een 1e keer zijn en als ik wat wil is dit het perfecte moment om te onderzoeken of het haalbaar is. Dat betekende om 3 uur de wekker (arch), verzamelen om 4 uur op de carpool onder Arnhem en hoppa in colonne de Deutsche Autobahn op. Het weer was prachtig, de weg nog rustig en zo kwamen we al dichter bij onze bestemming. Het moment dat we van de snelweg afdraaiden het dal in werd het al een feestje. Prachtige bergen en groene uitgestrekte wouden trekken voorbij en dan begint het toch te kriebelen. Aan die schoenen, rugzak om, hond ervoor en gaan!

Bij aankomst op de parkeerplaats van een uitgestorven Winterbergse Skipiste was het uit de auto behoorlijk fris. FIJN! Waar we in Nederland de afgelopen weken zuchten en knerpen onder drukkende warmte en droogte, voelt de lucht hier heel anders aan. Na een kennismaking met de mensen in het gezelschap die ik nog niet eerder had ontmoet de honden uit de auto geplukt. Dirk had er zin in… In de eerste instantie had ik al aangegeven dat wij de eerste kilometers een beetje ruimte nodig hebben. Met dat op het oog de achterhoede opgezocht, zeer tegen de zin in van Dirk, die graag als haantje voorop paradeert, maar die het ook maar eens moet leren dat dat er gewoon niet altijd in zit. Voor mij dus behoorlijke inspannende en onstuimige eerste kilometers, waarbij ik af en toe moeite had op de been te blijven op technisch lastige paadjes. En al snel werden de stevige hoogtemeters in onze schoot geworpen.

Wat ik al wist bleek ook zo te zijn…. Ik heb een haat/liefde verhouding met klimmen. Met brandende kuiten, zwoegende ademhaling boven zien te komen over een pad waar geen einde aan lijkt te komen is mentaal best een dingetje. Ik train dit te weinig en kom kracht tekort in mijn spillepootjes om als een hinde naar boven te galopperen. Maar OK Lian, daarvoor ben je hier! Als je jezelf hier niet in uitdaagt zul je die hinde ook nooit worden! En na even wandelen om je bulderende hartfrequentie even tot rust te laten komen hup, weer verder!

Hulde aan mijn Dirk. Net zo ongetraind in hoogtemeters als ik dat ben, ging hij maar door en door en door. Volcontinue de lijn op spanning, mij steunen in het klimmen en vaart terug waar ik het niet bij kon benen (zij het met enige gezonde tegenzin). Als een bulldozer hielp hij me door de Sauerlandse wildernis. Ik heb met bewondering en respect naar hem gekeken de hele dag. De tomeloze energie, inzet, loyaliteit en blijheid van mijn grote zwarte vriend is voor mij een groot voorbeeld.

De route was prachtig met technisch lastige stukken. Omdat stijl dalen voor mij, met een loei sterke hond voor me, echt heel pittig is, heb ik ontzettend veel geleerd om dit technisch beter te kunnen doen. De kundige tips van Dorothea waren goud waard en hier ga ik zeker de komende jaren veel profijt van hebben, heel veel dank hiervoor!! Waar een paar keer geen gebaande paden waren moesten we dwars door de rimboe naar boven klimmen om bij een pad te komen. Waarvan 1 zo stijl en zo woest dat Dirk even helemaal niet meer snapte wat we daar deden, hahaha. Er was voor de honden, heerlijk veel water op de route. In een beekje met een waterrad stellage vond Dirk het nodig om met dat hele gekke draaiende ding aan de haal te gaan. De honden, die elkaar niet heel goed kenden vonden een fijne modus om in samen te werken. Wij genoten van de prachtige uitzichten, de rust, de stilte en het lopen.

Op het laatste stuk van de route hebben we een beetje gas terug moeten nemen. De temperaturen stegen en met 20 km in de benen en nog een stuk of 5 voor de boeg was een versnelling terug voor mij persoonlijk ook geen overbodige luxe :-D. Als kers op de appelmoes stonden we op het einde opeens naast de stoeltjeslift van een piste. De piste, wijds, groen en stijl naar beneden grijnsde ons toe. Wat een machtig gezicht, om stil van te worden. De afdaling was geweldig en voor we wisten stonden we beneden bij de uitgestorven hamburgertenten, skiverhuur en koek en zopie, waar onze auto’s om de hoek geparkeerd stonden.

Mijn complimenten voor Jose, die als enige meeliep zonder hond! Ze omschreef dit zelf als een mooie pittige training. Ik weet zeker dat ik in haar plaats gedesillusioneerd was afgehaakt. En dan Frodo, de liefste en dapperste Sharpei die ik ken. Wat een sportieve bikkel is dat hondje! Martine en Dorothea, allebei met hun honden Senni en Quasar trainend voor een evenement met veel hoogtemeters: jullie zij alle vier bikkels en die TDM en Strong Dog Run gaan helemaal goed komen!! Ontzettend fijn dat wij mee mochten en hebben kunnen snuiven aan deze manier van trailen. Ik hoop dat er nog veel van deze uitjes volgen :-).

Inmiddels is mijn vege lijf aardig herstellende. Krakend kwam ik de volgende dag uit bed. Met bovenbenen die in de hens leken te staan. Fijn dat afdalen! Nieuwsgierig strompelde ik de trap af, hoe zou mijn runningmate zich voelen? Nou, die stond heel vrolijk te springen en te stuiteren onder aan de trap, even soepel en vlotjes als altijd. Duidelijk, die zwakste schakel van de groep, die was ik…..