Aletsch Arena

Aletsch Arena - Trailrunning

Trailrunning in de Aletsch Arena

De Aletsch Arena is de ideale plek om te trailrunnen. Een groot aantal paden ligt op meer dan 2000 meter boven de zeespiegel. Het neemt je mee door het gevarieerde terrein dat zelfs autovrij is vanaf Riederalp, Bettmeralp en Fiescheralp en zorgt zowel in de winter als in de zomer voor een ongeëvenaarde afgifte van endorfine. Bovendien verbetert sporten op hoogte het uithoudingsvermogen dankzij de lagere zuurstofconcentratie in de lucht. Met andere woorden, de perfecte plek om te trainen voor bijvoorbeeld de Aletsch Halve Marathon.

Top 5 trails

In het gebied zijn alle wandelpaden heel erg goed te trailen, vind hier 5 mooie trials die je zelf kan doen in de Aletsch Arena. Je kan deze trails uiteraard ook beginnen bij het eindpunt om zo meer of minder omhoog te rennen.

Kijk altijd voor de laatste weersvoorspellingen op de pagina van het gebied en kijk daar ook voor informatie over de conditie van de route, vooral in de lente en herfst kan de route op sommige stukken dicht zijn.

Aletsch Arena

Start to trail

Wist je dat ze ook beginners cursussen aanbieden voor trailrunners die hun eerste stappen willen zetten in de bergen? Klik hier voor meer info

Afstand: 11,43 km
Duur: 2-3 uur
Hoogtemeters: 604 omhoog en 782 omlaag

Vanuit Hotel Belalp loop je de Steigle af naar Aletschji, daar steek je de Leng Acker over naar de oude gletsjer en de hangbrug Belalp-Riederalp. Met een lengte van 124 meter en een hoogte van 80 meter is de hangbrug een van de hoogtepunten van de trail! Het gaat over de kloof en geeft je een prachtig uitzicht op de Aletschgletsjer. Na het oversteken van de brug heb je de keuze uit twee routes voor de klim naar Riederfurka: de ene voert je door het schaduwrijke Teiffewald, de andere via Silbersand en een plaats die bekend staat als Death Valley, omdat het daar erg heet kan worden bij sterke zon. Van Silbersand gaat de weg licht omhoog door het Aletschwoud naar Riederfurka. De afdaling naar Riederalp is de laatste etappe van deze indrukwekkende trail.

Kijk hier voor meer informatie over deze trail

Start: Moosfluh; hoogste punt van de kabelbaan
Eindpunt: Riederalp West

Moeilijkheid: Zwaar
Afstand: 23,9 km
Duur: 4-6 uur
Hoogtemeters: 918 omhoog en 905 omlaag

Neem de Gletscherbahn naar het uitkijkpunt Moosfluh, waar de trail begint. Volg het pad in oostelijke richting naar Biel, vanwaar het slechts een korte klim is naar Hohbalm. Het pad over de naar het noorden gerichte hellingen van de Bettmerhorn en Eggishorn naar de Märjelensee blijft ongeveer op dezelfde hoogte. Uitzicht op de Grote Aletschgletsjer vergezelt je langs dit deel van de route. Ook het natuurlijke landschap gevormd door het eeuwige ijs is hier goed te zien. Eenmaal bij de Märjelensee buigt het pad af van de gletsjer: de verlichte Tälligrat-tunnel (Obers Tälli) brengt je terug naar de zuidkant, waar je westwaarts over het zonneplateau loopt. Vanaf Fiescheralp volg je de Herrenweg naar Bettmeralp, langs de Bettmersee. De Herrenweg brengt je vervolgens via Gopplerlücke naar het bergstation Riederalp West. Let op: aangezien deze route een trail van 20 km omvat, moet je in goede fysieke conditie zijn!

Klik hier voor meer informatie over deze trail.

Start: Eggishorn; hoogste punt van de kabelbaan
Eindpunt: Fiescheralp

Afstand: 12,2 km
Duur: 2 uur
Hoogtemeters: 131 omhoog en 784 omlaag

Het trailpad begint direct achter de Horli-Hitta, vlakbij het bergstation van de Eggishorn. Volg het pad zigzaggend bergafwaarts tot aan de wegwijzer “Gletscherstube, Tälligrat, Märjelen”. Sla af op het mooi aangelegde voetpad over de Tälligrat-kam naar het meertje Tällisee. Van daaruit gaat het verder omlaag naar de berghut “Gletscherstube“. Maak een korte omweg van hier naar de “Platta”, een mooi uitkijkpunt, om een ​​idee te krijgen van hoe groot de Märjelensee ooit was. Het is gemakkelijk om de afzettingen te zien die de voormalige hoogte markeren. Je kan ook rechtstreeks naar het meer zelf lopen. Voor de terugreis naar Fiescheralp heb je vanaf de Gletscherstube twee mogelijkheden: de iets langere route gaat via Unners Tälli. Of je kan via de verlichte Tälligrat-tunnel (Obers Tälli) teruglopen naar de Aletsch Arena, het laatste deel van de reis naar Fiescheralp.

Klik hier voor meer informatie over deze trail

Start: Bettmerhorn; hoogste punt van de kabelbaan
Eindpunt: Bettmeralp

Afstand: 15,2 km
Duur: 3 uur
Hoogtemeters: 185 omhoog en 900 omlaag

Het startpunt van de trail is bij het uitkijkpunt van de Bettmerhorn, op twee minuten lopen van het bergstation Bettmerhorn (2.647 m). Eerst gaat de route langzaam naar beneden via “Uf de Setzu” richting Roti Chumma. De Aletschgletsjer staat constant in het vizier op dit deel van de route en elke stap brengt je dichterbij. Via het in de rotsen uitgehouwen pad met stenen treden ga je richting Märjela, Märjelensee en de berghut “Gletscherstube“. Via Unneres Tälli of Oberes Tälli (of een kortere weg door de kilometerslange, verlichte Tälligrattunnel) keer je terug naar het zonneplateau van de Aletsch Arena. Loop tot Salzgäb en volg dan het pad bergafwaarts naar Fiescheralp. Het laatste deel van deze fantastische wandeling brengt je terug naar Bettmeralp.

Klik hier voor meer informatie over deze trail.

Start: Riederalp; hoogste punt van de kabelbaan
Eindpunt: Riederalp West

Afstand: 6,8 km
Duur: 1-2 uur
Hoogtemeters: 457 omhoog en 430 omlaag

Korte trail met vijf stops met de mogelijkheid om dieper in de wereld van het UNESCO-werelderfgoed te duiken. Ga vanaf Riederalp Mitte in oostelijke richting naar het dalstation van de Gletscherbahn Moosfluh. Pak de kabelbaan omhoog naar het startpunt van de trail, uitzichtpunt op Moosfluh. Het bergpad gaat via Hohfluh naar Riederfurka, naar de imposante Villa Cassel. Verschillende mooie uitkijkpunten maken van deze trail een echte belevenis. De laatste etappe van de trail is de afdaling van Riederfurka naar Riederalp.

Klik hier voor meer informatie over deze trail.