Nendaz – Veysonnaz

Trailrunning in Nendaz – Veysonnaz

Nendaz en Veysonnaz zijn perfecte bestemmingen voor trailrunners die op zoek zijn naar schilderachtige dorpjes en uitdagende trails. Met zijn glooiende heuvels, adembenemende uitzichten op de Zwitserse Alpen en goed gemarkeerde paden is Nendaz – Veysonnaz een paradijs voor hardlopers. Of je nu een doorgewinterde veteraan bent of een beginner, in dit prachtige gebied vind je de juiste trail voor jou.

Top trails

In het gebied zijn alle wandelpaden heel erg goed te trailen, vind hier 2 mooie trials die je zelf kan doen in Nendaz en Veysonnaz en 1 trail event waarvoor je je kan aanmelden.

Kijk altijd voor de laatste weersvoorspellingen op de pagina van het gebied en kijk daar ook voor informatie over de conditie van de route, vooral in de lente en herfst kan de route op sommige stukken dicht zijn.

Nendaz Trail event

De Nendaz Trail blijft door de jaren heen een organisatie in een familiale en vriendelijke sfeer. Ter gelegenheid van de 10e editie , die zal plaatsvinden op zaterdag 26 augustus 2023, biedt het organiserend comité je een nieuwe trail aan: een estafette op het parcours van 30 km.

De Nendaz Trail nodigt trailrunners uit om 4 prachtige panorama vergezichten te komen ontdekken van 4 verschillende regio’s: Nendaz, Isérables, Vex en Hérémence.

Moeilijkheid: gemiddeld
Afstand: 12,5 km
Duur: 2-3 uur
Hoogtemeters: 757 meter

De start van de trail is bij de ingang van Siviez aan de linkerkant. Neem het pad dat de Printse kruist, een rivier die ontspringt op de bodem van de vallei op de hoogten van de Cleuson-dam. Na de brug gaat u richting het kleine gehucht dat voor u op de helling ligt. Eenmaal in het gehucht volgt u de onverharde weg richting de stuwdam van Cleuson. Neem in de bocht het kleine pad dat rechts het bos in gaat. Volg dit pad naar een plaats genaamd “Chervé” die aansluit op de route van de bisse de Chervé.

Neem vanaf hier het bergpad richting Cleuson. Na slechts een paar meter op de bisse kunt u de Cleuson-dam en zijn turquoise wateren bewonderen. Loop langs de dam op dit kleine pad tot het een breder pad kruist op een plaats genaamd “la Gouille“. Hier gaan de dappersten verder naar links om naar de St-Laurent-hut te klimmen. De anderen kunnen rechtsaf slaan om naar de dam af te dalen. De afdaling wordt dan gemaakt op het pad dat langs de dam loopt.

Aangekomen op deze, steekt u de muur over en slaat u rechtsaf om het kleine steile pad te nemen dat zigzaggend onder de dam door gaat. Volg daarna de aanwijzingen voor het voetpad dat u terugbrengt naar Siviez.

Start: Plaine des Ecluses
Eindpunt: Plaine des Ecluses

Moeilijkheid: Zwaar
Afstand: 26,4 km
Duur: 4-6 uur
Hoogtemeters: 1543 meters

De start is op de Plaine des Ecluses. Neem het pad dat omhoog gaat met aan de linkerkant het Hotel Nendaz 4 Vallées & Spa. Eenmaal bij de gondel ga je de skipiste op en volg je de markeringen voor de Nendaz Trail “grand course”. Volg nog steeds de Nendaz Trail-markeringen in de buurt van de Clèves-parkeerplaats en sla rechtsaf naar de Rairettes-kapel en volg de weg. Na een vrij steile klim in het bos kun je de gouille d’Ouché bewonderen voordat je aankomt bij Pra Da Dzeu.

Zodra je bij Pra Da Dzeu aankomt, volg je het pad dat langs de houten slagboom loopt om de bisse de Saxon te bereiken. De route gaat verder langs het gele bord richting de kruizen van Jean-Pierre. Het pad wisselt dan af tussen lichte klimmetjes en steilere passages tot aan de drie kruizen.

Volg bij de kruisen van Jean-Pierre het gele bord richting Balavaux. Dit is een gemakkelijke vals plat, ideaal om weer op krachten te komen. Aangekomen bij de Balavaux-hut, maak van de gelegenheid gebruik om het uitzicht op de Alpen te bewonderen, maar ook op de gigantische eeuwenoude lariksen die je omringen.

Volg na een welverdiende pauze de richting Champs Ferret dankzij de gele markeringen langs een onverharde weg. Na het passeren van de nieuwe Prarion-gondel wordt het pad smaller, bezaaid met wortels en stenen. Vanaf dan bereik je de Dents Rousses door de wit-rode markeringen te volgen. Het pad wordt steeds ruiger en het wisselt af tussen vlakke passages en steile hellingen. Je bereikt dan een weiland en ziet voor je de Pointe des Champs Ferret met als hoogtepunt 2.742 meter.

De klim is kort maar steil met kiezels en rotsen. Halverwege kan je genieten van het uitzicht op Balavaux, de Alpen en ook Tracouet dat in de verte opdoemt. Blijf een paar meter klimmen om een ​​hoogte van 2.575 meter te bereiken, het hoogste punt van je pad. Voor je ligt een adembenemend panorama met een magnifiek uitzicht op Mont-Fort, Mont-Gelé maar ook op de stuwdam van Cleuson en de Japanse Tuin beneden.

Begin nu aan de afdaling op het steile en ongelijke pad dat langs een beekje loopt. De wit-rode markeringen leiden je via een alpenweide naar een brede zandweg en vervolgens op een oude stuwwal. Aan je rechterhand zie je de Japanse Tuin. Je afdaling gaat verder door de gele borden te volgen op de brede onverharde weg langs een rivier met paarse reflecties, door de bergweide van Tortin. Vervolg deze weg en neem net voor een kleine houten brug het pad rechts dat het bos in gaat en langs de rivier loopt. De route eindigt met een paar vlakke kilometers langs de bisse de Saxon, met enkele smalle doorgangen langs de rotswand, en dan, naar de hut “La Bourlâ”.

Mogelijkheid om de klim in te korten door de gondel te nemen die Haute-Nendaz met Tracouet verbindt en vervolgens naar de Balavaux-hut te lopen.

De Nendaz Trail

De Nendaz Trail nodigt hardlopers en wandelaars uit om de grandioze panorama’s van 4 steden te ontdekken: Nendaz, Isérables, Vex en Hérémence. De Nendaz Trail blijft door de jaren heen een organisatie in een familiale en vriendelijke sfeer. Ter gelegenheid van de 10e editie, die zal plaatsvinden op zaterdag 26 augustus 2023, biedt het organiserend comité je een nieuwe trail aan: een estafette op het parcours van 30 km.

De Nendaz Trail biedt hardlopers en wandelaars drie lussen van 16, 30 en 70 kilometer, vertrekkend van de Plaine des Ecluses in Nendaz. Door de aangeboden moeilijkheidsgraden kan iedereen zijn uitdaging vinden. Het pad doorkruist weelderige landschappen die rijk zijn aan natuurlijke diversiteit en panorama’s. Het doel van dit sportevenement is ook om de vele wandelpaden in de regio in een idyllische omgeving te ontdekken of te herontdekken.

1. AdoTrail en ontdekkingsparcours: 16 kilometer en 840 hoogtemeters. Een perfecte route om het parcours te ontdekken in een adembenemende omgeving tussen bossen en open plekken. Te zien: de bergweide van Balavaux en zijn honderdjarige lariksbomen, die tot de grootste van Europa behoren.
  2. Kort route: 30 kilometer en 1.890 hoogtemeters. Een middelzware route over bospaden, door bergweiden en langs een bisse. Te zien: de bergweide van Balavaux en zijn eeuwenoude lariksbomen, een van de grootste in Europa, de bergweiden van Basso d’Alou, Siviez, Tortin en Novelly, Planchouet en zijn beroemde “24 contouren” evenals de bisse de Saxon, het langste in Wallis.
  3. Lange route: 70 kilometer en 3.590 hoogtemeters. Een buitengewoon, technisch en veeleisend parcours, tussen bospaden, bergweiden en hoge bergen. Te zien: Dent de Nendaz, Planchouet en zijn beroemde “24 contouren”, Lac de Cleuson, Lac du Grand Désert en de Col de Prafleuri.

De routes van 30 en 70 kilometer zijn permanent bewegwijzerd. Het is dus mogelijk om ze in de zomer gedurende een of meerdere dagen af te leggen, gebruikmakend van de berghutten die onderweg zijn.

Kijk hier voor meer informatie

Rinske ontdekt de trailpareltjes rond Nendaz

In de zomer is de omgeving rond Nendaz voor trailrunners een geweldige speeltuin. Rinske is de trailmogelijkheden gaan verkennen, en deze vallen niet tegen!

In haar blog vertelt ze over de trails die ze hier liep, geeft ze tips voor degene die hier zelf heen wilt, en deelt ze de prachtige foto’s die ze onderweg heeft gemaakt.